Pewnie część z Was zastanawia się dlaczego ktoś produkuje ścieżki sensoryczne skoro można iść nad rzekę i doświadczyć dotyku piasku i kamieni, wysypać sól do miski i poszurać stopami, a ręce pomaczać raz w ciepłej a raz w zimnej wodzie. To wszystko jest prawda, tylko odpowiedzcie sobie, jak często to robicie? Jak często Wasze dzieci bawią się dotykiem, fakturami, uciskiem? Ja znam odpowiedź z praktyki terapeutycznej i powiem Wam, że za mało. Żyjemy szybko i to ma wpływ na ilość sensorycznych bodźców, jakie dziecko odczuwa. Wzrokowych i słuchowych jest za dużo, pozostałych za mało.

Wiele zdiagnozowanych dzieci w kierunku zaburzeń w rozwoju czy niepełnosprawności ma takie obszary, które znacząco utrudniają im codzienne funkcjonowanie. Szczerze mówiąc dotykowe pomoce to coś, czego mi osobiście brakowało w sali terapeutycznej. Przeważnie mogłam korzystać z plastikowych płaszczyzn nie dostarczających tak zróżnicowanych bodźców jak naturalne tworzywa. I tu składam ukłony dziewczynom, bo oprócz podstawowego sprzętu, jakim jest ścieżka sensoryczna, tworzą mnóstwo innych dotykowych pomocy. Duże sprzęty w sali terapeutycznej są naprawdę super i tworzą efekt wow, ale to co sprawia, że dzieci dobrze się bawią jest różnorodność, wybór i nieograniczona możliwość komponowania terapeutycznych ćwiczeń.

Ścieżka sensoryczna spełnia kilka funkcji:

– pomaga w pracy nad trudnościami sensorycznymi związanymi ze zmysłem dotyku

– służy do komponowania ćwiczeń terapeutycznych, masażu całego ciała

– jest źródłem zróżnicowanych bodźców dotykowych

– jest narzędziem do tworzenia zabaw sensorycznych

– rozwija także zmysł wzroku i umiejętności równoważne

Dla kogo są ścieżki sensoryczne?

Tak naprawdę nie ma powodu, dla którego jakieś dziecko nie mogłoby pracować / bawić się na ścieżce sensorycznej. Ścieżka sama w sobie może stanowić ciekawą, wielozmysłową zabawę lub stanowić bazę do niej – na przykład jako jeden z elementów toru przeszkód. Z drugiej strony jest wartościowym narzędziem do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami czy zaburzeniami w rozwoju.